Meme în Branding și Marketing
Una dintre cele mai folosite strategii de marketing în prezent este cea a memelor. Odată cu creșterea continuă a rețelelor sociale, marketing-ul prin meme a influențat strategiile de piață aplicate în aceast sector.
Ca utilizator al acestor rețele, indiferent a cărora dintre ele, nu ai cum să scapi fără a lua contact cu multitudinea de meme care sunt postate zilnic.
Ce sunt memele?
O “memă”, în sensul larg utilizat azi la care ne referim și noi, este un concept, o glumă sau o expresie care este împărtășită online, cu rapiditate în scopuri umoristice.
Majoritatea memelor iau de obicei forma unei imagini, dar putem întâlni și videoclipuri sau, uneori, doar text, chiar și simple fraze (adeseori scrise „altfel” – greșit, în mod intenționat).
La început, memele erau doar niște glume haioase, folosite în cercuri restrânse, însă acum au câștigat o popularitate destul de mare în mediul online.
Foarte multe branduri folosesc aceste meme pentru captarea atenției și pentru a oferi utilizatorilor un moment amuzant. Datorită calității lor de a fi atât de populare și a posibilității de a deveni virale, brand-urile le folosesc ca parte a strategiei lor de promovare.
Avantajele folosirii de meme în marketing
Din perspectiva marketing-ului există o mulțime de avantaje ale meme-urilor. Acestea permit o conectare mult mai bună și mai directă cu publicul, decât în cazul metodelor tradiționale, transmit mesajul direct, amuzant și astfel ajung necondiționat la utilizator.
Unul dintre cele mai mari beneficii ale memelor este acela că sunt foarte ușor de realizat și deloc costisitoare.
Spre deosebire de alte metode de publicitate, pentru meme există o mulțime de creatori disponibili online, așa încât poți realiza foarte ieftin o gamă întreagă, fără ca aceasta să îți impacteze negativ profitul.
În afara faptului că acestea nu necesită o planificare reală, au și o mare șansă de a deveni virale. Viralizarea este scenariul la care visează orice marcă și afacere, de fapt.
Spre deosebire de alte tipuri de marketing, memele sunt orientate spre un grup țintă alcătuit preponderent din tineri, cei care gustă glume mai relaxate, mai puțin pretențioase.
Tips & Tricks
Memele pot fi o cale spre succes sau, dimpotrivă să deservească imaginii unui brand. La fel ca atunci când utilizezi în marketing jargonul sau argoul este important să recunoști potențialele capcane ale utilizării memei.
Da, folosindu-te de ele vizibilitatea ta ar putea face un salt uriaș sau, dimpotrivă, te-ai putea discredita cu ele. Se poate întâmpla chiar și să nu aibă niciun impact.
Orice s-ar spune, însă, o memă chiar are puterea de a dinamiza marketing-ul. Conținutul care se poate partaja direct, organic, fără nicio procedură sofisticată este o mină de aur pentru marketing.
Meme care au mers la țintă
În experimentul său de marketing cu meme, brandul Gucci ne arată cum acestea pot fi utilizate ca parte a unei campanii creative și inovatoare. Ineditul memelor din această campanie constă într-o excentricitate care, deși sofisticată, pare lejeră și accesibilă, cu totul demnă să traducă etosul companiei.
Un alt model este acela în care mema se articulează pe un personaj devenit viral, ajuns la celebritate foarte consolidată, pisica ursuză, celebra Grumpy Cat care a generat șuvoaie de meme.
Revista New York preia imaginea motanului ce pare veșnic scârbit de toate și o asociază pe copertă, în contrast ironic, cu branduri care au înflorit după criza economică.
Rezultatul este o imagine de forță, care nu duce lipsă de semnificații subtile.
Există branduri care mizează total pe umor în promovare. Memele li se potrivesc mănușă în campaniile de marketing, fiind un discurs care continuă firesc, care nu te surprinde, dar pe care, de asemenea, îl aștepți cu nerăbdare.
Potențialul de viralizare este imens: am râs ieri, voi râde și azi și mă aștept să râd și mâine cu prietenii mei, poate chiar voi avea șansa să fiu primul care vorbește și partajează noutatea.
Da, memele pot fi folosite și pentru a determina o implicare mai mare a consumatorului, dar și pentru a închega comunități.
Uite cum, spre exemplu, memele pot concretiza în continuare imaginea umoristică și ciudată a unei mărci: Denny’s
Poți încorpora motto-ul, sloganul mărcii tale, numele, misiunea sau pur și simplu o imagine în meme, în scopuri de branding, așa cum au făcut-o, spre exemplu Ruffles.
Orice imagine iconică devine subiect de memă foarte ușor. Acest lucru poate să te inspire – autoironia poate și ea să vândă. Mai bine râdem noi de noi, decât să o facă alții. Noi știm să ne autoironizăm mai bine. (pentru inspirație, uite cum poți construi un antidiscurs amuzant, dacă ai curaj.
Cum promovezi o memă?
Am o memă, ce fac cu ea?
Când ești la curent cu tendințele, ești activ în sesiunea de comentarii și adaugi constant meme, marca are șansa să fie percepută ca prietenoasă și mai accesibilă de către clienți sau de către audiență.
Aceasta este o modalitate foarte potrivită pentru a atrage și a spori implicarea audienței pe profilul tău de social media, cu toate beneficiile care decurg din aceasta.
Prin urmare, fii conectat la canalul de distribuție al memelor și nu te lăsa! Fluxul e important. Odată ce stabilești un ritm, trebuie să te ții de el, pentru că vei crea așteptări la nivelul cărora trebuie să te ridici.
Haideți să ne amuzăm cu câteva meme din lumea branding-ului. Nu toate sunt pro brand-ul la care fac referire, dimpotrivă – unele îl taxează. Dar cum bine știm, publicitatea negativă e cel mai adesea… tot publicitate:
1. Branding-ul aduce plus valoare, nu ne credeți pe cuvânt?
Iată cum ne lăudăm noi cei care facem branding: Puterea brand-ului este evidentă, un brand puternic justifică prețul mai mare stabilit pentru un anumit produs. Cum s-ar spune, chiar plătim brand-ul.
2. Noul Google Suite e un fel de… rasol. Chiar merită o memă
Reinterpretarea lui Google Suite ca Google Workspace, înlocuind pictogramele care erau deja cunoscute și familiare utilizatorilor, cu mici pete curcubeu care păstrează culorile iconice.
Pare să fie vorba despre un design mai puțin reușit, de unde au și devenit subiectul unei meme: da, Google a dorit unirea limbajului vizual al diferitelor aplicații din suita sa, atitudine de înțeles pentru o companie atât de mare ca Google, însă modalitatea aleasă nu e dintre cele mai bune.
Noile iconițe conțin toate culorile, ceea ce îngreunează foarte mult recunoașterea lor. Identitatea câștigată de-a lungul timpului este risipită acum, utilizatorul va rămâne confuz încercând să aleagă și să facă asocieri de funcții între forme geometrice colorate foarte asemănător.
Nu mergem mai departe, dar gândiți-vă la implicațiile scalării și adaptării la alte tipuri de ecrane și fundaluri (tablete, telefoane).
Nu e de mirare că Google a fost taxat cu (încă) o memă. Practic, ce a greșit Google? Răspuns: Da…
3. Wikipedia folosește mema inteligent.
Wikipedia a avut o idee genială de a crea o enciclopedie gratuită pentru toată lumea. A devenit cea mai mare colecție de cunoștințe din istorie. Mulți oameni au contribuit la formarea ei, adăugând anual informații.
Acest logo este o invitație la celebrarea celor 20 de ani de Wikipedia. În meme poți observa un simbol recurent, litera W care marchează inițiala Wikipedia și cum s-a dezvoltat aceasta de-a lungul anilor.
Ultima imagine simbolizează multilingvismul site-ului Wikipedia.
4. Oh, și cei care fac branding au memele lor preferate:
Tipuri de meme
Există atâtea meme încât au apărut și clasificări ale lor:
1. Memele așa-zise „clasice” – pe vremea când meme-urile erau doar niște mascote (Baby Cha-cha-cha) și nu glume la care atașai imagini… Oldies but goldies și probabil nu vor dispărea niciodată…
2. Cele care sunt în trend și se duc odată cu trendul. Sunt postate, continuu aproximativ o lună, după care dispar și probabil nu vor mai fi văzute vreodată, dar sunt perfecte pentru a ancora o campanie de moment.
3. One-hit wonder – sunt cele care apar fără un context anume, se întâmplă o singură dată, sunt absolut geniale și evident… devin virale.
4. Cele care apar pe social media, sunt postate, repostate și share-uite pe toate rețelele sociale.
5. Cele care sunt prezentate în serie – aceste meme tind să fie realizate în serie sau se bazează pe compilație. Pagini web precum 9GAG, Postsize sau Imgur tind să facă asta.
6. Cele de nișă – sunt disponibile pentru un public restrâns și sunt foarte specifice.
7. Cele absurde – diferite de cele de nișă, se caracterizează prin faptul că sunt complet absurde. Fie îți vor plăcea din prima, fie vei fi foarte contrariat și probabil vei râde crezând că sunt mult prea ridicole.
8. Benzile desenate – mereu fresh, realizate organic, nu ai cum să nu le iubești. De exemplu, Cyanide&Happiness, Sarah’s Scribbles și seria încheiată The adventures of business cat.
De obicei, textul este mereu înlocuit în aceste meme, pentru a face referire la diverse teme, păstrând o notă comună.
9. Cele bazate pe jocuri de cuvinte (Pun-tastic) – combinații de cuvinte și imagini care se adresează celor inteligenți.
- Meme educative – care suplinesc mentoratul. Învață să faci tu singur sau urmărește pagini cu meme precum Elastic Economics, Memes for Entrepreneur sau Logarithmically Scaled Teens.
Sigur, ele pot fi împărțite în multe alte categorii, pornind de la sursa umorului, de la structura vizuală, de la structura narativă etc. Combinații infinite cu rezultate pe măsură: momente de captivare totală a audienței!
Știați că memele au existat odată cu dezvoltarea ironiei și sarcasmului, dar internetul le-a făcut populare, la începutul anilor ’90. Termenul propriu-zis a fost consacrat în anul 1976 de biologul Richard Dawkins și se referă la mai mult decât obișnuim noi să înțelegem prin ele: orice transmisie culturală, orice comunicare de idei care are loc între două minți.
În ultimul timp memele au explodat și nu par să se oprească. E clar vremea lor. Sunt atât de multe pe piață și apar altele noi, zilnic, încât este foarte greu să estimezi câte meme sunt, de fapt, în circulație.
Suficient de multe, se pare, încât termenul să fie mai popular în motoarele de căutare decât cuvântul Iisus. Pare să fie un trend puternic pe care marketing-ul îl poate capitaliza și transforma într-un instrument eficient.
Agențiile de branding curajoase acceptă provocarea acestui tip de umor și sunt cu adevărat răsplătite.
Top 10
cele mai tari meme
Cu și despre pisici
La final de articol vă prezentăm un Top 10 (20, ca să fim preciși) al celor mai drăguțe meme-uri, în opinia noastră. Have fun, Stay Safe!
Sursa 9GAG
Recent Comments