Branding
Dacă lucrați în marketing, veți auzi de multe ori cuvântul “branding”. Branding-ul este esențial pentru creșterea unei companii. Cu toate acestea, deși mulți oameni vor să se concentreze pe branding, nu cunosc beneficiul sau procedura în detaliu. Vom explica în cele ce urmează noțiunile de bază despre ce este branding-ul și cum se face.
Branding – Terminologie
Ce înseamnă branding?
Branding este pur și simplu o activitate de formare și dezvoltare a unui “brand”. Brand Manager Certification Association definește brand-ul după urmează:
Atunci când un anumit produs sau serviciu este “identificat” de consumator sau de client, acel produs sau serviciu se numește “marcă” sau “brand”.
Brand-ul în lumina reflectoarelor
Element esențial?
Mulți oameni consideră această noțiune ca fiind un “element de lux”, dar acest termen se referă la recunoașterea mărcii de către consumatori și clienți pentru valoarea produselor și serviciilor. Degeaba sunt recunoscute produsele unei companii dacă potențialii clienți nu asociază denumirea produsului “x” cu marca “y”.
ÎN CEEA CE PRIVEȘTE TIPUL DE BRANDING
Acesta este de trei tipuri, clasificat pe baza criteriilor: de ce, cine și cui. Este clasificat în continuare în 3 metode de branding.
WHAT TO BRAND – În cazul acestei clasificări, există următoarele 2 subcategorii:
Branding-ul de produse și servicii este de asemenea numit “brand marketing”, o metodă care vizează consumatorii pe baza produsului / serviciului.
Branding-ul corporativ este efectuat cu ajutorul unei campanii care vizează angajații, acționarii, partenerii de afaceri, și consumatorii.
WHO TO BRAND – În cazul “Who to brand”, există următoarele:
Branding-ul exterior este destinat persoanelor din afara companiei, cum ar fi consumatorii și partenerii de afaceri. Cel interior se adresează persoanelor din cadrul companiei dvs., cum ar fi angajații.
WHO BRANDS – este de două tipuri:
Branding B2C – Este vorba despre agențiile care fac branding pentru consumatori. B2C este o abreviere pentru business to consumer și se referă la un model de afaceri pe care o companie (Business) îl creează pentru un consumator general (Consumer).
Branding B2B – Reprezintă serviciile de branding efecutate de o companie unei alte companii. B2B este o abreviere pentru Business to Business și se referă la modelul de afaceri pe care o companie (Business) îl face pentru o altă companie (Business).
Diferența între branding și marketing – Branding-ul „îmbunătățește imaginea produselor și a companiilor”, iar marketing-ul „creează o piață de vânzare”. Ambele sunt importante, similare dar diferite în același timp.
Componentele unei mărci – Pentru a face branding, trebuie să înțelegeți identitatea mărcii, care este o componentă importantă a imaginii unei companii.
Identitatea mărcii – face parte din elementele care alcătuiesc o marcă. Este un logo care exprimă în mod specific „cum doriți să fiți identificați de consumatori”.
Brand media – este subordonată identității de marcă și este impărțită în suporturi de marcă abstracte și suporturi vizibile de marcă.
Suporturi de marcă abstracte – reprezintă identitate mărcii la nivel conceptual compus din „cod” și „stil”. „Cod” este un cuvânt, cum ar fi o frază sau un slogan, iar „stil” este o formă vizibilă, cum ar fi un design de logo.
Media branding vizibil – Prin încorporarea elementelor abstracte în media cum ar fi reclame TV, în reviste, web, Simple notification Service (SNS), devine branding media vizibil.
Concurența la nivel de prețuri se face simțită mult mai mult in absența brandingului.
Acesta este indispensabil pentru creșterea unei companii, trebuie să îi acordați atenție deoarece in absența lui va apărea concurența la nivelul prețurilor. Unde nu există imagine costul serviciilor/produselor face diferența.
Brandingul poate fi o sarcină descurajantă, deoarece este dificil de realizat într-o perioadă scurtă de timp și există nenumărate mărci în circulație.
Prin urmare, dacă marca nu poate fi stabilită, loialitatea clienților (încrederea și atașamentul clienților față de produse și servicii nu pot fi asigurate, iar companiile nu au de ales decât să se promoveze prin reducerea prețurilor ofertei. Cu toate acestea, odată ce promovați cu o reducere a prețului, veți putea căștiga clienți numai prin această metodă și nu veți putea ieși din acest ciclu negativ.
Avantajele branding-ului
Acesta poate oferi beneficii semnificative în ceea ce privește profitabilitatea și atragerea clienților. Mai jos prezentăm avantajele specifice fiecăruia.
Beneficii, venituri
Branding-ul reușit vă permite să tranzacționați în condiții favorabile, care uneori vă pot economisi bani și crește profitul.
De exemplu, să presupunem că aveți o companie A pe care o cunoașteți din reclame TV și o companie B care nu este foarte cunoscută. Dacă ambele companii se adresează companiei C, este avantajată în mod evident compania A atunci când tranzacționează. Acest lucru se datorează increderii Companiei C in compania A datorită expunerii acesteia.
De asemenea, dacă facem analogia cu piața electronicelor, computer sau telefoane, există oameni care spun: „Dacă nu este un produs Apple, nu îl voi cumpăra”. Acest lucru se datorează încrederii și atașamentului puternic pe care clienții îl au în produsele Apple, acestea diferențindu-se de alte produse prin imagine. În acest fel, brandingul poate avea succes în diferențierea de restul companiilor și evitarea concurenței de preț, rezultând într-o creștere stabilă și continuă a veniturilor.
Beneficii de recrutare
În vânătoarea de locuri de muncă din România, mulți oameni își propun să se alăture companiilor cu o putere ridicată a mărcii, cum ar fi „companii cunoscute” și „companii importante”. Prin urmare, dacă veți obține ofertă de loc de muncă de la o „companie cunoscută” și una „necunoscută” în aceleași condiții, mulți oameni vor alege să se alăture „companiei cunoscute”.
Prin promovarea mărcii, numărul de cereri pentru locuri de muncă va crește, ceea ce va duce în mod natural la obținerea de resurse umane excelente. Brandingul are deci un mare avantaj în ceea ce privește recrutarea.
Introducerea metodei de branding
În continuare, vom face o introducere a metodelor de bază pentru implementarea metodei.
Efectuați analize de mediu
Efectuați analize 3C, analize PEST și analize SWOT pentru a analiza mediul, cum ar fi punctele tari și punctele slabe ale companiei dvs., piețele competitive și nevoile clienților.
Analiza 3C
Este o metodă de analiză a companiei (Company), concurentul (Competitor), clientul (Client) și de a gândi strategia. Cele trei acronime, se numesc „analiză 3C”. Analizând punctele tari și punctele slabe ale companiei dvs., strategiile competitive și nevoile clienților, veți putea înțelege direcția în care ar trebui să vă îndreptați pentru succesul afacerii dvs.
Analiza PEST
Este o metodă de analiză politică (Politics), economică (Economy), de societate (Society), tehnologie (Technology) și formare strategii. Cele patru acronime se numesc „analiză PEST”. Analizând factorii externi de mediu care influențează compania dvs., cum ar fi legile și modificarile acestora, tendințele economice, fluctuația natalității, îmbătrânirea populației și noile tehnologii din domeniu, veți putea descoperi oportunități și probleme de rezolvat pentru strategia dvs. în afaceri.
Analiza SWOT
Este o metodă de analiză a punctelor forte (Strengths), a punctelor slabe (Weaknesses), a oportunităților (Oportunities) și amenințărilor (Threats) în formarea strategiilor. Cele patru acronime se numesc „analiză SWOT”. Analizând punctele tari și punctele slabe ale companiei dvs., schimbările din mediu care reprezintă o oportunitate de afaceri și schimbările din mediu care reprezintă o amenințare pentru afacerea dvs., veți putea înțelege problemele și direcțiile viitoare in business.
Stabiliți identitatea mărcii
Odată ce ați făcut o analiză de mediu, creați un logotip reprezentativ pentru tipul de imagine pe care doriți să o afișați consumatorilor. Este important să simțiți atașament și încredere și să transmiteți modul în care este prezentată valoarea mărcii.
Analiza 4P
Analiza 4P este o metodă de examinare a produselor (Product), prețului (Price), distribuției (Place) și promovare (Promotion) și gândire la strategii. Luând cele patru acronime, se numește „analiză 4P”.
Materializare
Vom analiza prin combinarea mai multor metode, cum ar fi 3C, PEST și SWOT și vom materializa brandingul luând în considerare ce fel de produse, prețuri, canale de distribuție și promoții de vânzări vom realiza.
Rebranding de succes
Exemple de companii care au reușit în strategii de branding
Vom introduce două exemple de companii care au reușit prin strategii de branding / rebranding
Caz de rebranding „Mazda”
Mazda este al patrulea cel mai mare producător de automobile din Japonia, fondat în 1920. După criza economică cauzată de creșterea instabilă, valoarea mărcii Mazda a scăzut din cauza strategiei sale bazate pe reducera prețurilor. De aceea au lucrat la rebranding (reconstruirea mărcii de produse și servicii existente).
Bazându-se pe ideea propusă de două din cele 100 de persoane care au participat la dezbatere și anume diferențierea de competiție construind vehicule sub sloganul „îl urăsc dacă nu este Mazda”. Cu o nouă identitate a mărcii „Fii șofer”, s-au concentrat pe oameni, nu pe mașini.
Mazda și-a stabilit apoi propria poziție de marcă și a reușit să schimbe imaginea prin „valoriea mărcii bunului simț prin design”.
Cazul nostru de rebranding “Plexirom”
Plexirom este o companie franceză care produce și vinde în principal produse din plexiglas. Fondat în 1993, prima fabrică a fost construită în România. Sunt un caz aparte, deoarece și-au consolodat poziția si s-au extins dar am simțit că designul original îmbătrânit acum, făcea dificilă credibilitatea mărcii pe piața globală.
Prin urmare, în 2019, am lansat “Proiectul de Rebranding Plexirom” cu un ochi pe următorii 10 de ani. Prin reproiectarea logo-ului, caracteristicile produsului, și concentrându-ne pe elementul de flexibilitate și transparență, am primit un feedback pozitiv, concretizat într-o creștere semnificativă a vânzărilor.
Am introdus cunoștințele de bază de branding, fără acesta, nu este posibil să se concretizeze imaginea unei companii, a unui produs sau serviciu. Neglijând acest aspect, este foarte posibila intrarea in ciclul concurenței de preț și nu poate fi garantată supraviețuirea pe piață.
Dacă doriți să vă dezvoltați compania alături de noi, vă rugăm să nu ezitați să ne contactați pentru servicii de branding.
Recent Comments