De Paste, Iepurașul este (aproape) expert în marketing cum e castorul
Marketing de paste
Vine Paștele și deopotrivă, producători, vânzători, designeri, specialiști în branding sau consumatori ne așteptăm la o inflație de ouă roșii, pui galbeni pufoși și mii de mesaje cu „Fie ca” în telefoanele noastre mobile. Pentru consumatori este din nou un prilej și de a cheltui, iar, mai mult ca de obicei. A doua mare sărbătoare religioasă pentru români deschide larg portofele și carduri: se cumpără mult, mult mai mult decât este nevoie iar oferta este dimensionată pe măsura acestui apetit nestăvilit al consumatorilor.
Chiar dacă este o sărbătoare încărcată de semnificații religioase importante, în cele ce urmează o vom privi doar din perspectiva marketingului. Dincolo de imaginile cu caracter religios, sărbătoarea, fie că este celebrată în context catolic sau ortodox campaniile de marketing asociate acesteia se sprijină pe simboluri vizuale bine consacrate: ouă roșii, iepurași, puișori, coșulețe, flori sau alte elemente naturale specifice primăverii.
Când faci parte din echipa celor care vor să vândă acum cât mai mult, cum să faci să te distingi prin oferta ta, cum poți să te ridici din noianul de versiuni de asociere cu aceste simboluri și să ajungi cu ceva nou, inedit și foarte atrăgător la client/consumator?
Calitatea vizuală a unei campanii de marketing dedicată acestei sărbători va conta foarte mult, cum va conta și o abordare adaptată a acesteia pentru toate canalele utilizate pentru a ajunge la consumatori.
Da, se cumpără mult și uneori fără discernământ, dar între două versiuni ale aceluiași produs , clientul îl va alege pe cel care îi vorbește cel mai mult, cel care i se “adresează” personal.
Ce se întâmplă de Paste? De ce se cumpără atât de mult acum?
Da, urmează o nouă perioadă, agitată, o alergătură continuă după cadouri, cumpărături și reduceri. De obicei, se cumpără mai mult cu ocazia oricărui eveniment care presupune oferirea de daruri celor apropiați.
De Paste, sunt și câteva zile libere în plus în care lumea fie călătorește, fie are nevoie de cât mai multe provizii pentru a fi pregăti să fie o gazdă primitoare. Departe de a fi un clișeu, este un tipar comportamental de care care trebuie să ținem cont:, românul trebuie să fie “cu masa îndestulată”.
Un alt motiv pentru care se cheltuie, este atracția reducerilor din această perioadă – contează mai puțin că nu există neapărat o nevoie, pentru produsul respectiv, se cumpărara este la reducere – pentru a nu rata ocazia, pentru sentimentul de a fi câștigător, de a avea un avantaj asupra celor care au ratat ocazia. Nimeni nu poate rezista campaniilor de reduceri, fie că vorbim de haine, obiecte personale sau pentru casă.
Unde și cum e cel mai bine să promovăm?
Acum, găsești totul online. Acolo ne găsim și noi, în căutare de vrute și nevrute. Nu doar că suntem din ce în ce mai conectați la mediul virtual cu ajutorul telefonului și al calculatorului, acum chiar este un mediu de achiziție preferențial, datorită restricțiilor.
Telefoanele mobile sunt cele mai folosite device-uri dar au avantajul că sunt acolo unde sunt și oamenii; chiar dacă aceștia sunt mereu în mișcare, ceea ce se comunică și se promovează acum online ajunge la ei.
Un prilej bun să apelăm la promovările de tip newsletter în campaniile noastre de marketing. Cum abordăm aceste campanii de promovare pe e-mail?
Newsletter-ul, un avantaj al campaniei tale de marketing
Rămâi la simplitate. Folosește clipurile video.
În campaniile de marketing pe mail este ideal să mizezi întotdeauna pe simplitate.
Soluția ideală este un design și un text simplu, de efect, dar cu un titlu atrăgător pentru că, dacă nu captezi atenția, newsletterul va ajunge destul de repede la coșul de gunoi virtual.
Cu toții știm, că pentru a avea o rată de succes cât mai mare, titlul din subiectul mailului trebuie să fie cât mai atractiv, concludent și necesar nevoilor potențialului client. O metodă bună de a atrage cumpărătorii cu ajutorul unui email este conținutul video. Acest tip de content este din ce în ce mai fol sit și consumat de utilizatori, iar specialiștii spun că ratele de click și de cumpărare pot crește cu peste 30% dacă adaugi un video în newsletterul tău de sărbători.
Determină obiectivul mesajelor transmise de Paste și fii clar atunci când alegi un buton call-to-action: vrei ca oamenii să cumpere? Vrei ca oamenii să te urmărească pe social media sau să participe la un concurs? Vrei ca oamenii să îți viziteze magazinul fizic? Stabilește de la început obiectivul dorit și evită ambiguitatea: destinatarii mesajelor tale ar trebui să știe clar ce au de făcut după ce îți citesc email-ul.
- Textul mail-ului trebuie să fie cât mai clar și cât mai scurt, fă-l cât mai aerisit (cu spații albe, bullets, aliniate etc.), pentru a fi mai ușor de consumat.
- Ai grijă la design-ul și imaginile folosite în email. Dacă nu știi sigur care este religia destinatarilor tăi, evită simbolurile religioase și orientează-te spre simboluri pascale comerciale sau simboluri ale primăverii. Da, la origine este o sarbatoare religioasa, dar de Paste cumparam… mult și de aceea a devenit o sarbatoare comercială.
- concentrează–ți 80% din atenție spre subiectul email-ului. Nu are nicio importantă că textul email-ului și elementele vizuale sunt excepționale, dacă utilizatorul nici măcar nu îți deschide mesajul.
- limitează oferta de Paste trimisă pe email pentru un anumit interval de timp.
Trimite mesaje de gratitudine și felicitări, pentru a-ți fideliza clienții și a-i direcționa în site.
Indiferent care este tipul de campanie aleasă, ce produse sau servicii vinzi, fă din Paste o sărbătoare specială pentru clienți. Ia în calcul sfaturile date și business-ul tău va avea de câștigat.
Câte campanii e bine să faci?
E bine să ai în vedere două tipuri de campanie, una de vânzare de produse și una de fidelizare a clienților, pentru că vrei să vinzi și după aceste sărbători.
Iată câteva lucruri pe care e bine să le ai în vedere pentru crearea unei campanii de marketing dedicate sărbătorilor de Paste:
- Urmărește competiția să vezi dacă au scos promoții, produse sau discount-uri
- Stabilește ce produse sau servicii vei promova
- Creează un landing page convingător cu produsele tale
- Pregătește campania de e-mail marketing
- Targetează diferit clienții
- Planifică Ads pentru Facebook și Google – stabilește exact durata campaniei, în funcție de momentul sărbătorii, calculează perioada și asigură-te că produsele vor ajunge la timp la clienții tăi.
- Nu uita că aceste campanii au o limită de timp – folosește un cronometru sau precizează perioada exacta în care clienții pot accesa campania
- Creează un CTA (call to action – îndemn la reacție) convingător
E bine ca această campanie să fie pregătită în avans.
Cum poți să pregătești campania de Paste?
- Creează articole legate de sărbătoare, în avans, pe blog-ul tău
- Fă un research pe Google trend și vezi ce produse caută clienții cu ocazia acestei sărbători
- Pregătește diverse strategii de vânzare pentru situații diverse – clienții care nu au finalizat comanda, clienți care vor mai multe tipuri de produse, oferă discounturi pentru cei care cumpără mai mult, clienții care au făcut vizite fără cumpărături în ultimele 30 de zile, vizitatorii de pe site sau blog, vizitatorii care au interacționat cu Facebook.
- Planifică postările pe rețelele de socializare
- Stabilește clar discount-urile, reducerile, voucher-ele și cupoanele pe care le vei oferi
- Începe să faci teasing înainte de lansare
Gândește campania pe termen lung și începe-o mai repede decât concurenții tăi; astfel, vei câștiga teren și vei avea acces la un nivel de vânzări mai mare.
Ai în vedere următoarele:
- Adaptează
Adaptează campania la perioadele de shopping. Perioadele de cumpărături sunt mai intense înainte de sărbătoarea propriu-zisă, fix aceea este perioada cheie din campania de marketing. Acela este momentul în care trebuie să fii foarte activ on-line și off-line. Succesul campaniei tale depinde de felul în care te organizezi.
Cele mai importante sărbători și perioadele lor de cumpărături intense sunt: Black Friday, Moș Nicolae, Crăciun, Revelion, 1 martie, 8 martie și Pastele.
Odată stabilite toate aceste perioade, trebuie incluse în campania de comunicare pentru ca aceasta să fie construită în jurul lor.
- Fii mereu primul
Fii mereu în fața concurenței. Nu toate companiile fac campanii de marketing pentru toate sărbătorile importante. Unii mizează doar pe cele mari, cum ar fi Crăciunul. Atunci cu ce te vei mai diferenția de concurenții tăi?
Fii cu un pas în față și începe-ți campania chiar cu o lună înainte! Concentrează-te pe consumatorii tăi chiar de la începutul primăverii și ei îți vor fi alături pentru o perioadă mai lungă.
- Extinde
Nu te concentra doar pe vânzare. Este foarte relevant să îți stabilești exact target-ul campaniei, unii vor doar să vândă, alții să se promoveze, alții să fidelizeze. În caz că afacerea ta este din domeniul retail, mesajele de comunicare vor fi cu siguranță în direcția creșterii vânzărilor, oferirii unor discount-uri de sărbători sau a unor promoții speciale.
Însă, dacă vorbim de afaceri care oferă servicii, mesajele de sărbători pot fi concentrate în jurul unor „cadouri” speciale pentru clienți. De exemplu: template-uri gratuite de newsletter, analiza gratuită a unui serviciu sau chiar felicitări de sărbători personalizate.
- Optimizează
Optimizează conținutul campaniei tale de Paste. Acesta trebuie adaptat publicului, dar și profilului de cumpărător de sărbători. După ce ai stabilit perioada campaniei, mesajul, designul, treci la materializarea informației (aici vorbesc de bannere, newsletter, landing page, catalog, broșuri), dar și la text (articole de blog, conținut pentru social media).
Trebuie să ții cont de perioada campaniei tale. Ia în calcul faptul că interacțiunea cu clienții va fi mai redusă de sărbători, de aceea campania ta trebuie să ruleze înainte de sărbătoarea propriu-zisă.
- Livrează bucurie
De Paste, cu toții ne simțim bine, suntem liniștiți, fericiți, vrem să ne relaxăm, plecăm în vacanțe, oferim cadouri și petrecem timp liber cu cei dragi. De aceea, brand-urile ar trebui să ia în calcul acest aspect – al fericirii – și să încânte consumatorii în mod special în perioada sărbătorilor. Fie că este vorba de un discount, fie de un cadou special, fie de o promoție, fie de un eveniment dedicat clienților, trebuie să fii alături de ei și să contribui la această fericire.
Asigură-te că prezența ta este acolo, alături de client, că produsele tale îi încântă și le oferă clipe de neuitat. Vei avea de câștigat mai mult dacă ceea ce vei obține în urma campaniei va fi un grad de satisfacție mai mare decât cifra de afaceri. Fii sigur că acei consumatori nu te vor uita și vor apela la serviciile tale și cu alte ocazii.
Iată câteva idei de remarketing
- Încearcă să faci campanii diferite pentru a crește numărul de vânzări
- Recuperează clienții care au pus ceva în coș dar nu au finalizat cumpărăturile
- Accesează clienții de pe Facebook și Instagram, cei cu care ai interacționat sau ai avut engagement – folosește media tip video – ajungi mai repede la audiență, fă o listă de remarketing cu cei care au interacționat cu postările tale. (Personalizează-le în funcție de vârstă, sex, locație, preferințe)
Ce postezi pe Facebook și Instagram de Paste?
- Postează imagini de primăvară, alături de iepurași, flori, ouă – astfel induci idea de cadou, de necesitate, de achiziție
- Personalizează–ți afacerea cu ocazia evenimentului – imagini din interiorul firmei, produsele tale personalizate, adăugând un link spre landing page sau site
- Fă teasing pentru campanii
- Atribuie tags produselor și folosește multe hashtag-uri
- Nu uita de poveste, concursuri în social media sau interacționează cu influenceri
- Dacă vinzi produse, oferă transport gratuit local sau la comenzi mai mari
- Trimite felicitări sau mici cadouri odată cu comanda clientului
- Comunică același mesaj peste tot, pe orice canal
Orice plan de campanie începe cu o analiză completă a site-ului și a afacerii tale online – SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunități și amenințări), dar și stabilirea obiectivelor, care dau sens întregii campanii.
Dacă nu ai o afacere mare sau pur și simplu nu vinzi produse care să fie foarte căutate în această perioadă, gândește-te cum poți avea de câștigat din asta:
- clienții adoră viteza și comoditatea – dacă le oferi livrare extrem de rapidă (preferabil a doua zi), dar și transport gratuit, cu siguranță se vor gândi de două ori înainte de a-ți părăsi site-ul.
- oamenii iubesc cadourile și surprizele – poți să le trimiți ouă de Paste de ciocolată sau felicitări, pe care treci un cod de reducere și funcționează ca un voucher.
- oamenii adoră concursurile și posibilitatea de a câștiga ceva, fără prea mult efort – poți lua in calcul abordarea sărbătorii în culturi diferite, organizează concursuri tematice pe Facebook și alte rețele sociale: imagini cu rețete de mâncare, outfit-uri, decorațiuni, mesaje originale de Paște etc.
Iată care sunt avantajele acestor abordări:
- Crești traficul. Reducerile funcționează ca o “momeală”, atrăgând mai mulți vizitatori ceea ce duce la creșterea șanselor de conversie. Așadar, dacă ai un design vizual atrăgător al unor reduceri interesante, îți sporești șansele ca vizitatorul să îți verifice oferta și, în cele din urmă, să finalizeze decizia de cumpărare în site-ul tău.
- Ai oportunități de up-selling. De Paste, toată lumea adoră coșulețele și pachetele de produse. Tot ce trebuie să faci este așa numitul product bundling – combinarea mai multor produse sub un singur preț. Creează astfel de pachete de produse sub tematica pascală, dintr-un produs aflat la reducere și unul la preț normal. În plus, poți să plasezi strategic anumite produse premium în cadrul procesului de check-out. În acest fel atragi atenția utilizatorului și maximizezi șansele de a vinde ușor produse mai scumpe.
Dacă vrei să atragi o audiență locală îți recomand să folosești în această campanie de Paște și instrumente offline, pentru mai multă vizibilitate. Folosește bannere, flyere și afișe, care sunt destul de ieftine de printat și distribuit:
- începe prin a determina care ar trebui să fie reacția oamenilor după ce văd materialul respectiv. Folosește un slogan scurt și ușor de memorat, un URL simplu, cod QR sau un număr de telefon
- alege simplitatea și claritatea. Scopul tău este ca oamenilor să le fie ușor să citească materialul respectiv, să îl înțeleagă și să știe ce au de făcut, după o singură citire
- folosește culori vii, contrast sau imagini originale, pe tema sărbătorii pascale și a primăverii, pentru a atrage atenția
- folosește fonturi mari și lasă suficient spațiu în cadrul textului
- plasează strategic materialele de promovare, în zonele pe care știi că le frecventează publicul tău țintă: stații de autobuz, centre comerciale etc.
De asemenea, tot în cazul în care publicul tău țintă este unul local, organizează sau sponsorizează un eveniment ce are legătură cu sărbătoarea.
Recent Comments